Dieta dla grupy krwi A

mo3

MIĘSO I DRÓB

NEUTRALNE: indyk, kurczak, kury hodowlane
NIEWSKAZANE: baranina, bażant, bekon, cielęcina, dziczyzna, gęsi, jagnięcina, kaczka, królik, kuropatwa, parówki, przepiórka, serca, szynki, wątroba, wieprzowina, wołowina

fi4

OWOCE MORZA I RYBY

WYSOCE WSKAZANE: dorsz, karp, łosoś, makrela, pstrąg, sardynki, sieja, szczupak, ślimaki
NEUTRALNE: jesiotr, rekin
NIEWSKAZANE: flądra, halibut, homar, kalmary, kawior, kraby, krewetki, łosoś wędzony, małże, morszczuk, mule (omułki jadalne), ostrygi, ośmiornica, raki, sola, sum, śledzie marynowane i świeże, tuńczyk, węgorz

nabial3

NABIAŁ I JAJA

WYSOCE WSKAZANE: mleko sojowe, ser sojowy (tofu)
NEUTRALNE: gee (klarowne masło), jogurt, mleko owcze, sery: feta, mozzarella, owczy, ricotta, serek farmer
NIEWSKAZANE: mleko krowie, lody, masło, maślanka, serwatka, sery: brie, camembert, cheddar, edamski, ementaler, gołda, parmezan, kremowy, szwajcarski, wiejski

oil2

OLEJE I TŁUSZCZE

WYSOCE WSKAZANE: oliwa z oliwek, olej lniany i z pestek dyni
NEUTRALNE: olej z wątroby dorsza, olej: z orzechów włoskich, słonecznikowy
NIEWSKAZANE: olej bawełniany, krokoszowy, kukurydziany, arachidowy, sezamowy

orzech2

ORZECHY I PESTKI

WYSOCE WSKAZANE: masło orzechowe, orzeszki ziemne, pestki dyni, siemię lniane
NEUTRALNE: kasztany, mak, migdały, nasiona pinii, orzechy włoskie, pestki słonecznika, sezam
NIEWSKAZANE: orzech brazylijski, orzech kokosowy, orzech nerkowca, orzeszki pistacjowe

fa2

FASOLE I ROŚLINY STRĄCZKOWE

WYSOCE WSKAZANE: fasola aduke, fasola azuki, fasola czarna, fasola pinto, soczewica czerwona i zielona, NEUTRALNE: fasola biała, fasolka szparagowa, groszek zielony, strączki groszku
NEUTRALNE: fasola czerwona

zboza3 ZBOŻA, ZIARNA, PIECZYWO, MAKARONY

WYSOCE WSKAZANE: amarant, gryka, owies, chleb sojowy, wafle ryżowe, mąka i makaron ryżowy
NEUTRALNE: jęczmień, orkisz, ryż brązowy, biały , dziki bezglutenowy, chleb orkiszowy, chleb żytni, bułki z otrębami owsa, otręby: owsiane, ryżowe, mąka: orkiszowa, jęczmienna oraz makarony i placki z tych gatunków mąki, kuskus, produkty kukurydziane
NIEWSKAZANE: pszenica, kiełki pszenicy. otręby pszenne, chleb pszenny, pumpernikiel, mąka biała i pełnopszenna

vega3 WARZYWA

WYSOCE WSKAZANE: brokuły, cebula, cebula czerwona dynia, chrzan, cykoria, czosnek, kalarepa, kapusta włoska, karczochy, kiełki lucerny, marchew, pasternak, pietruszka por, rzepa, sałata rzymska, szpinak, tempeh, tofu
NEUTRALNE: awokado, kapusta pekińska, brukselka, buraki czerwone, cebula szalotka, cukinia, grzyby, gorczyca, kalafior, kiełki mung, kiełki rzodkiewki, koper włoski, kukurydza, ogórek, pędy bambusa, radicchio, rzepa, rzeżucha, rzodkiew japońska, sałata, seler, szparagi, wodorosty, wszystkie dyniowate, szczypiorek
NIEWSKAZANE: bakłażan, biała kapusta, czerwona kapusta, pieczarki, grzyby shitake, papryka: czerwona,  zielona i żółta, pomidory, szczaw, ziemniaki

owoce2 OWOCE

WYSOCE WSKAZANE: ananas, borówki amerykańskie, czarne jagody, cytryny, figi świeże i suszone, grejpfruty, jeżyny, morele świeże i suszone, rodzynki, śliwki świeże i suszone wiśnie, żurawina
NEUTRALNE: agrest, arbuz, brzoskwinie, daktyle, granaty, gruszki, jabłka, jagody, kiwi, limonka, melon, morwa, nektarynka, oliwki zielone, porzeczki czarne i czerwone, truskawki, winogrona czarne, czerwone i zielone
NIEWSKAZANE: banany, mandarynki, mango, melon, miodunka, oliwki czarne, papaja, pomarańcze, rabarbar

przyprawy2

PRZYPRAWY

WYSOCE WSKAZANE: czosnek, imbir, kozieradka, miso, sos sojowy, tamari
NEUTRALNE: agar, algi, anyż, bergamotka, bazylia, chleb świętojański, curry, cynamon, cząber, estragon gałka muszkatołowa, gorczyca, goździki, kardamon, kminek, kolendra, koper, kurkuma, liść laurowy, majeranek, oregano, papryka, pietruszka, rozmaryn, szafran, trybula ogrodowa, tymianek, wanilia, wodorosty
NIEWSKAZANE: kapary, pieprz: biały, czarny, czerwony i cayenne, żelatyna

sosy2

INNE PRZYPRAWY

WYSOCE WSKAZANE: musztarda, melasa, słód jęczmienny
NEUTRALNE: dżemy i galaretki z zalecanych owoców, marynaty słodkie i kwaśne, miód
NIEWSKAZANE: ketchup, majonez, octy: balsamiczny,jabłkowy, spirytusowy i winny

uzywki3 UŻYWKI

WYSOCE WSKAZANE:
czerwone wino, herbata zielona, kawa z kofeiną i bezkofeinowa
NEUTRALNE: białe wino
NIEWSKAZANE: coca-cola, czarna herbata, napoje gazowane, likiery, piwo, woda sodowa








Komponując właściwą dietę należy zwrócić szczególną uwagę na dostarczenie organizmowi odpowiednich witamin, minerałów i biosubstancji, które dodatkowo ochronią przed chorobami, na które osoby z grupą krwi A są szczególnie narażone. Zadaniem tych naturalnych substancji jest:

  • wzmocnienie systemu odpornościowego,
  • dostarczenie antyutleniaczy zwalczających raka,
  • zapobieganie infekcjom,
  • wzmocnienie mięśnia sercowego,
  • zabezpieczenie przed stresem.

Osoby z grupą krwi A powinny zwrócić szczególną uwagę na dostarczenie do organizmu witamin z grupy B. Zwłaszcza witaminy B12  i kwasu foliowego. Brak witaminy B12 zwłaszcza u osób starszych może powodować przypadłości neurologiczne. Natomiast brak kwasu foliowego może przyczynić się do anemii, bowiem jest on niezbędny do tworzenia nowych Komórek. Znajdziemy go w szparagach, szpinaku, czerwonych buraczkach, drożdżach, brokułach.
Witaminy z grupy B to „rodzina”, która w pożywieniu występuje zawsze razem i w takiej postaci jest najlepiej przyswajana. W różnych produktach witaminy te występują w różnych proporcjach. Witamina B12 w większej ilości występuje zwykle w proteinach zwierzęcych, które tej grupie nie są wskazane. Witamina ta zawarta jest równiez w produktach sojowych, np, z miso, sos sojowy, szpinak.
Grupa krwi A częściej niż inne choruje na choroby nowotworowe, szczególnie rak żołądka i gruczołu sutkowego. Dlatego wskazane jest odżywienie się pełnowartościowym, naturalnym pokarmem, z uwzględnieniem pewnych substancji zapobiegających występowaniu tych chorób.
Warto w tym miejscu wspomniecć o antyoksydantach, które chronią przed rakiem i innymi chorobami. Przeciwdziałają one powstawaniu wolnych rodników oraz eliminują i zastępują uszkodzone cząsteczki, nienadające się do naprawy i oczyszczają z niepożądanych substancji powstałych przez działanie wolnych rodników. Do antyoksydantów należą witaminy A, C, E oraz niektóre minerały i substancje roślinne. Dla osób z grupą krwi A, ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi na witaminy C, E i selen.
Osoby z grupą krwi A są raczej spokojnego usposobienia. Współczesne konflikty, gonitwa za sukcesem i są trudne do przetrwania dla spokojnych osobników z tej grupy. Przez to są oni narażeni na większe stresy i słabiej sobie z nim radzą. W codziennej diecie powinny występować pokarmy, które zawierają jak najwięcej aktywnych biologicznie związków wspierających pracę mózgu oraz takie, które zaopatrują mózg w dostateczną ilość energii. Ważna jest więc witamina C oraz witaminy z grupy B, a także lecytyna i magnez.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top